Skal man overhovedet tjene penge på Facebook?

Topchef fra Fortune 500 firma synes virksomheder, der forsøger at kommercialisere Facebook er griske og ufølsomme.

Måske er det slet ikke meningen, at Facebook og andre sociale samlingssteder skal være galoperende pengemaskiner i en ny økonomi. Måske skal de bare være et sted, vi mødes uden at blive forstyrret af ubudne annoncører og hyperaktive sælgere.

Det synspunkt hælder Proctor og Gambles chef for interaktiv annoncering Ted McConnell til. På en konferrence svarede han på de enedeløse spekulationer om, hvordan man tjener en skilling på Facebook.

"Min reaktion på de spekulationer er både som forbruger og annoncør. Hvad i himlens navn får jer til at tro, at man skal tjene penge steder, hvor en eller anden fyr slår op med sin kæreste," sagde han ifølge AdAge.com.

I det hele taget mener han at terminologien i web 2.0 er malplaceret.

"Når vi kalder det for brugerskabte medier driver vi rovdrift. Hvem siger, at det overhovedet er et medie? Et medie er noget, man kan købe og sælge. Medier ejer noget. Brugerne forsøger ikke at generere indhold. De forsøger at føre en samtale. Så det virker en smule arrogant, at vi forsøger at kidnappe deres samtaler, deres tanker og følelser og gøre det til noget, vi kan tjene penge på," sagde han.

Han understreger, at det er hans personlige mening, men siger samtidig, at han ikke vil købe bannerannoncer på Facebook for sin arbejdsgiver.

I begyndelsen af november var der 120 millioner aktive brugere på Facebook. Ifølge Wikipedia forventer Facebook et underskud på 50 millioner dollars i år.

Læs mere http://adage.com/digital/article?article_id=132606">her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere